Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü
Ön itt jár: > >

Vas

Vashiány, vaspótlás

VasA vas az élethez nélkülözhetetlen ásványi anyag. Vasra szükség van a hemoglobin, vagyis a vörösvértestek festékanyagának képződéséhez. Elengedhetetlen az izmok vörös festékanyagának (mioglobin) és bizonyos enzimeknek a keletkezéséhez. A szervezetben jelen lévő vastól függ, mennyi oxigén jut el az agyhoz, a szívhez, a májhoz, az izmokhoz és a többi szövethez. Szükség van rá a növekedési folyamatokban, fokozza az ellenálló képességet, a betegségekkel szemben. Elengedhetetlen a jó közérzethez, a megfelelő szellemi teljesítményhez, az egészséges bőrhöz.

Egészséges emberben a vas 70-80 százaléka "aktív vas", 20-30%-a raktározott vas, amelynek legnagyobb része a májban és a csontvelőben található. Ha azonban étkezéseink során nem veszünk magunkhoz folyamatosan kellő mennyiségű vasat, ezek a raktárak előbb vagy utóbb kimerülnek, ami enyhébb-súlyosabb következményekkel jár.

 

 

Vashiány tünetei

  •  Fáradékonyság, aluszékonyság
  • szédülés
  • sápadtság
  • szellemi teljesítmény hanyatlása
  • töredezett haj, hajhullás, korai őszülés
  • repedezett körmök
  • berepedő szájzug
  • tartós és nagyfokú vashiány esetén vashiányos vérszegénység (anémia) alakulhat ki.

 

Vashiány tünetei gyermekeknél

  • romlik a figyelem
  • romlik az iskolai eredmény
  • romlik az összpontosító és a koordinációs képesség
  • csökken az intelligencia
  • fáradság, aluszékonyság
  • romló memória

 

Mikor szükséges a vaspótlás?

Vaspótlás

  • ha a vashiány tüneteit észleljük magunkon, de előtte mindenképpen célszerű szakorvost felkeresni!
  • vashiányos vérszegénység esetén
  • rendszeres sportolás, vagy nagyobb fizikai igénybevétel esetén, mert ilyenkor az izmok megfelelő működéséhez több vasra van szükség
  • terhesség alatt, mert a kismamának megkétszereződik a vasigénye
  • reumás betegségek, herpesz és gombás fertőzések esetén, mert ezekben a betegségekben romlik a vas hasznosulása
  • gyulladásos megbetegedések esetén
  • rendszeres kávé, vagy fekete tea fogyasztása esetén, mivel a bennük lévő csersav gátolja a vas felszívódását
  • idősebb korban
  • menstruáció idején, főként, ha erős a menstruációs vérzés
  • egyoldalú táplálkozás, diéta esetén
  • vegetáriánusoknak

 

Mikor nem ajánlott a vaspótlás?

  • Tartós székrekedés esetén ne szedjünk vastablettát. A vastabletták többnyire szervetlen vasat tartalmaznak, amelyek gyomor-bélrendszeri panaszokat okoznak, elsősorban székrekedést. Ezért a fennálló problémát tovább súlyosbíthatja a vastabletta szedése.
  • Akut baktériumfertőzés esetén is ajánlatos felfüggeszteni a vas szedését, mivel a baktériumok ugyancsak vasat igénylenek a növekedésükhöz. A fertőzés leküzdése után folytatható a vaspótlás.

 

Hogyan pótolhatjuk a vasat? 

 

Vastartalmú ételek

Vasat tartalmazó gyümölcsök

A vaspótlás legtermészetesebb módja, ha étrendünkbe rendszeresen beépítünk vastartalmú élelmiszereket. Ezekből legalább napi szinten fogyasszunk.

Vastartalmú élelmiszerek: Liszt, zabpehely, bab, spárga, dió, őszibarack, tojássárgája, vörös húsok, sertés- és marhamáj, szív, vese, nyers kagyló, algafélék, csalán, ribizli, vörös és kék színű gyümölcsök, vörösbor, sárgabarack, aszalt gyümölcsök.

 

 

 

Vastabletta

VastablettaA vaspótlás legegyszerűbb módja. Vaskészítményekkel nagy mennyiségű vasat tudunk a szervezetbe juttatni, ami különösen fontos, ha vashiányban szenvedünk, vagy esetleg kisbabát várunk.

Jó azonban tudni, hogy a szervetlen kötésű vaskészítmények gyakran gyomor, bélrendszeri zavarokat okoznak (főként székrekedést), ezért előnyösebb a vasat szerves kötésben, kelát formájában magunkhoz venni. Tehát olyan étrend-kiegészítőt keressünk, amely szervetlen vasat és mellette a vas felszívódását segítő kiegészítő anyagokat és vitaminokat is tartalmaz.

Csökkentik a vas hasznosulását: a kávé, a fekete tea, a tojás fehérjéi és a teljes őrlésű búzában lévő fitátok. A túlzott kalciumbevitel is rontja a vas felvételét.

Segíti a vas felszívódását a szervezetben a vele együtt bevitt C-vitamin, folsav, réz, cink és bioflavonoidok.

 

Mennyi vasat kell szedni naponta?

A szükséges vasmennyiség életkortól és nemtől függően eltérő. Gyermekeknél 7 hónapos kortól 13 éves korig 7-11 mg, tinédzser korban 15 mg. Egy felnőtt nőnek napi 18 mg, míg egy felnőtt férfinak csak napi 8 mg vasra van szüksége. Terhesség alatt a napi 27 mg vasbevitel megengedett.

A vas túlzott mennyiségben mérgező lehet! A felnőttek és a 14 év feletti fiatalok számára a még kárt nem okozó legnagyobb mennyiség, amit vasból magához egy nap, az 45 milligramm. A 14 év alatti gyermekeknél ez az érték maximum 40 milligramm lehet naponta.

 

A vas kölcsönhatása más gyógyszerekkel

A vas kölcsönhatásba léphet különböző gyógyszerekkel és más étrend-kiegészítőkkel. Ezek közé tartozik a savlekötők, a gyulladáscsökkentők, a fájdalomcsillapítók, az antibiotikumok, a kalcium és más étrend-kiegészítő. Minden esetben beszélj az orvosoddal, és mondd el neki, hogy rendszeresen, vagy alkalmanként milyen gyógyszert szedsz.

 

Túladagolható-e a vas?

Sajnos igen. A vas túladagolása az egyik leggyakoribb mérgezésfajta a gyermekek körében, amely végzetes is lehet. Gyermekek esetén ezért minden esetben gyermekorvossal előzetesen egyeztessünk!

A vastúladagolás jelei:

  • súlyos hányás, hasmenés
  • hasi görcsök
  • sápadt vagy kékes bőr és körmök
  • gyengeség

Felhasznált források: Kürti Gábor – Vitamin ABC c. könyve, www.kamaszpanasz.hu


Kapcsolódó cikkek

 

Tartalomhoz tartozó címkék: Vitamin ABC