Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Természetes édesítők, avagy a cukor egészségesebb alternatívái

Cukorbeteg diéta, fogyókúra vagy egészséges táplálkozás – bármelyik étrendet is követed, a finomított répacukor biztosan nem illeszkedik bele. Ma már számos természetes édesítő közül választhatsz, melyek egészségesebbek a cukornál, alacsony a glikémiás indexük és kalóriaszegények is. Melyikről mit érdemes tudnod ahhoz, hogy számodra a legmegfelelőbbet válaszd? Ezzel az összeállítással szeretnék segíteni Neked eligazodni a különféle édesítők között.

 

Természetes édesítők

Méz

Az egyik legősibb élelmiszer, amelynek számos pozitív élettani hatása ismert. Így például antibakteriális hatású, kiválóan fertőtlenít, erősíti az immunrendszert. A méhek a méz előállítása során az összetett cukrokat, az emberi szervezet által könnyen felhasználható gyümölcs- és szőlőcukorrá alakítják át.

A termelői méz tartalmaz hozzávetőlegesen

  • 30-50 % szőlőcukrot,
  • 20-45 % gyümölcscukrot és
  • 1-10% szacharózt.

Ezek a cukrok gyorsan felszívódnak és nem alakulnak át zsírrá a szervezeteben. Emiatt a méz nem hizlal. Ráadásul 100 g méz kalóriatartalma kb. 285 kcal, ami szintén nem túl sok. Kiváló tehát fogyókúrás étrendhez.

A természetes méz glikémiás indexe 55. Ez az érték az alacsonynak számít, így a fogyasztása nem jár jelentős vércukorszint emelkedéssel. Cukorbetegeknek elsősorban az akácméz javasolt, beszámolva a napi szénhidrát mennyiségbe. A méz szénhidráttartalma 81,3 %, ami főként szőlőcukorból (glükóz) és gyümölcscukorból (fruktóz) tevődik össze.

Méz vásárlásakor mindenképpen termelői mézet vegyünk, mert a nagy áruházak polcain sok olyan méz is található, melyet ipari körülmények között állítanak elő. Ezek között lehetnek olyanok, melyeket cukorral feljavítanak. Ezek a mézek kevésbé egészségesek, élettani hatásuk messze elmarad a természetes mézétől.

 

Nádcukor

A cukornádból kinyert természetes édesítő igen népszerű. Sajnos azonban a kalóriája azonos a fehér cukoréval, ezért nem alkalmas fogyókúrához. Viszont a finomítatlan nádcukor élettanilag egészségesebb, hiszen a kíméletes feldolgozási folyamatnak köszönhetően vitamin- és ásványi anyag tartalma megmarad. Így például B-vitaminok, magnézium, vas, foszfor, és kalcium is található benne, melyet szervezetünk hasznosítani tud.

Jellegzetes, karamellás íze miatt kávét, teát és süteményeket is ízesíthetünk vele. Édességében nem sokkal marad el a hagyományos kristálycukortól, ezért szinte ugyanabban a mennyiségben adagolható.

Cukorbetegeknek nem javasolt a nádcukor használata, mivel hirtelen megemeli a vércukorszintet.

 

Kókuszvirág cukor

Személyes kedvencem a kókuszvirág cukor, amelyet a kókuszvirág nektárjából készítenek. Édesítő ereje nem túl nagy, a fehér cukoréhoz képest alig 40%. Emellett van egy lágy, karamellás íze, amit én nagyon szeretek, de van akinek kevésbé jön be. Könnyen elolvad, ezért kávéba, teába, turmixokba és müzlikbe is használható. A kávénak kifejezetten jó ízt ad, karakteresebbé teszi azt.

Úgy készül, hogy a kókuszpálma virágjának édes nektárját alacsony hőfokon kristályosra párologtatják. Ez a hagyományos módszer biztosítja, hogy a benne lévő B1, B2, B3, B6 vitamin, a kálium, magnézium, cink, vas, valamint a 17 féle aminosav nagy része nem vész el, ezért ezek a kókuszvirág cukor fogyasztásával bekerülnek a szervezetünkbe.

A glikémiás indexe 54, tehát alacsonynak mondható. Ettől függetlenül az Amerikai Diabétesz Egyesület (American Diabetes Association) figyelmeztet, hogy az üzletekben kapható kókuszvirágcukor nádcukorral és egyéb összetevőkkel lehet dúsítva, és egészségügyileg nem kedvezőbb, mint a hagyományos cukorfajták. Emiatt diabéteszeseknek és inzulinrezisztenciában szenvedőknek nem javasolt fogyasztaniuk.

 

Eritrit, eritritol

Ez a természetes édesítő kinézetre és ízre is nagyon hasonlít a cukorra, ezért könnyen alkalmazható cukorhelyettesítőként. Viszont a cukor káros hatásaitól mentes, így például nulla, azaz nulla kalóriát tartalmaz. Diétázóknak nagyon ajánlott, hiszen anélkül édesíthetnek kedvükre bármit, hogy egy kalóriát is bevinnének vele a szervezetükbe!

Glikémiás indexe: 0, azaz nulla, tehát cukorbetegeknek is ajánlott a fogyasztása.

Emellett Candida diétához is javasolt, mivel ez az édesítő nem nyújt táptalajt a gombáknak.

Az eritrit egyébként gyümölcsökben előforduló cukoralkohol. Édesítő ereje nagyjából 70-80% a répacukoréhoz képest. Sok édesítővel szemben az eritritnek nincs utóíze, ezért is kedvelik annyira.

Érdekes tulajdonsága, hogy teljes egészében felszívódik a vékonybélben, és szinte változatlan formában választódik ki a vizeleteben. Ez a tulajdonsága egyedivé teszi az eritritolt a cukoralkoholok között. Mivel nem jut el a vastagbélig, ezért nem okoz hasmenést, mint néhány másik édesítő (pl. a xilit).

Kapható Eritritol termékek a webáruházban>>>

 

Stevia

Számomra nagyon kedves hangzású névváltozata a jázminpakóca. Dél-Amerikában őshonos ez a növény, amelynek a leveleiből készült kivonat akár 300-szor édesebb a répacukornál. Előnyös tulajdonsága steviának, hogy szénhidrátmentes, sütésálló, sav- és lúgálló. Emellett erős gombaölő hatású is, így Candida diétába is bátran beilleszthető.

Magának a növénynek a fogyasztása nagyon jótékony szervezetünk számára. Serkenti a hasnyálmirigy, a máj és a lép működését. Stabilizálja a vércukorszintet. Segít fenntartani a szellemi frissességet, javítja az emésztést, segít a nyugodtabb alvásban.

Nem tartalmaz kalóriát, sem szénhidrátot, és nulla a glikémiás indexe. Szuper cukorhelyettesítő tehát diabéteszeseknek, inzulinrezisztenciában szenvedőknek és fogyókúrázóknak is.

Felhasználása is sokrétű: főzéshez, sütéshez, italokhoz és kész ételekhez is alkalmazható.

Kapható Stevia termékek a webáruházban>>>

 

Xilit, xilitol (nyírfacukor)

A Xilitol gyümölcsökben és zöldségekben előforduló természetes édesítő. Ipari méretben azonban a nyírfa kérgéből egy bonyolult kémiai eljárással állítják elő. Megjelenése és édessége nagyon hasonlít a hagyományos kristálycukoréhoz, viszont 40%-kal alacsonyabb kalóriát tartalmaz, ezért is annyira népszerű cukorhelyettesítő. Ráadásul lassúbb a felszívódása, ennek köszönhetően nem emeli meg hirtelen a vércukorszintet.

Élettani hatása egyedülálló, mivel a sejtek természetes építőelemei közé tartozik. A cukorral szemben nem táplálja a gombákat és a baktériumokat, ezért immunvédő hatása is van. Candida esetén is érdemes áttérni a nyírfacukor használatára.

A fogakra is jó hatással van. 35 év klinikai vizsgálatai igazolják, hogy a xilitol a fogak szempontjából az egyik legjobb édesítőszer. Mindez annak köszönhető, hogy a szájban megtalálható baktériumok nem képesek felhasználni szuvasodást előidéző savak termeléséhez a xilitolt – öt szénatomos szerkezetéből adódóan. A xilitol akár 80%–kal tudja csökkenteni a fogszuvasodás valószínűségét. Emellett lepedékképződés-csökkentő, fogszuvasodás-mérséklő, hozzájárul az ásványi anyagok fogzománcba történő beépüléséhez és mérsékli a szájszárazságot is.

A felső légúti megbetegedésekért felelős baktériumok a szervezetbe kerülésüket követően a torok és az orr nyálkahártyáján megtapadva szaporodnak. Ezek jó része elpusztítható antibiotikumok segítségével, egy részük azonban ellenáll a gyógyszereknek. A xilitol kémiai szerkezetének köszönhetően nem engedi, hogy megtapadjanak és elszaporodjanak a baktériumok, ezáltal a szervezet természetes védekező erejét használva ki tudja mosni a kórokozókat. (Forrás: www.tudnodkell.info.hu)

Tudományos leírások szerint lúgosító hatású, fokozza a kollagéntermelést, elősegíti a kalcium felszívódását és beépülését a fogakba, csontokba. Hátránya, hogy nagy mennyiségben fogyasztva hasmenést okozhat

Kapható Xilit termékek a webáruházban>>>

 

Szőlőcukor (glükóz)

A természetben előforduló egyszerű szénhidrát. A szőlőcukor legismertebb tulajdonsága, hogy szinte azonnal felszívódik és gyorsan emeli meg a vércukorszintet. Ez azért van, mert rendkívül magas a glikémiás indexe, így szinte azonnal kiváltja az inzulinválaszt.

Érdemes egy csomag szőlőcukrot a táskánkban tartani, mert ha túlzottan leesik a vércukorszintünk (pl. ha idő hiányában kimaradt egy étkezés), akkor ez azonnali segítséget nyújthat. Cukorbetegeknek is ajánlatos maguknál tartani a hipoglikémia elkerülésére. Sportolóknak is javasolt, hiszen azonnal energiát szolgáltat. Akár edzés előtt, akár sportolás közben is fogyaszthatnak belőle egy-két szemet, hogy új erőre kapjanak.

Az agynak és a vörösvértesteknek is szükségük van glükózra, számukra ez az egyetlen energiaforrás. Azonban jó tudni, hogy a szervezet is állít elő glükózt, így nincs szükség arra, hogy folyamatosan szőlőcukrot szopogassunk. Viszont jól jöhet a vizsgán vagy a tanulás közben, mert javítja a koncentrációs képességet és a memóriát. Hatása pedig szinte azonnali.

Arra kell figyelni – főként a cukorbetegeknek – hogy amilyen gyorsan megemeli a vércukorszintet, hatása pont annyira mulandó is. Vagyis csak rövid ideig képes ezt a hatást kiváltani, utána a vércukorszint hirtelen leesik, és erős éhségérzet alakulhat ki. Ha nem vigyázunk, rosszullét vagy ájulás is bekövetkezhet.

 

Fruktóz (gyümölcscukor)

A fruktóz egy természetes cukorféle, mely elsősorban gyümölcsökben található meg, de a mézben is természetes módon van jelen.

A cukrok közül a fruktóz a legédesebb ízű cukor. Emiatt akár 30-40%-kal kevesebbet kell belőle felhasználni a hagyományos répacukorhoz képest, hogy ugyanazt az édes ízt érjük el. Az élelmiszeriparban előszerettel alkalmazzák, mivel kevesebb mennyiség kell belőle és viszonylag olcsón előállítható.

Bár elég alacsony a glikémiás indexe (19), dietetikusok és szakorvosok nem ajánlják nagy mennyiségben cukorbetegeknek. Számukra maximum napi 30 g fogyasztható belőle.

Újabban kutatásokat végeztek arra vonatkozóan, hogy a gyümölcscukor milyen hatással van a szervezetre. Állatkísérletekben bizonyították, hogy a fruktóz cukorhelyettesítőkén való fogyasztása hosszú távon egészségkárosító hatású. Megemeli ugyanis a vér tiglicerid szintjét, mely káros az erekre. Emellett növeli a májban a lipidek szintjét, mely gyulladásokhoz és zsírmáj kialakulásához vezethet.

Kapható Fruktóz termékek a webáruházban>>>

 

Juharszirup

Amerikában közkedvelt édesítőszer, főként palacsintákra és süteményekre teszik öntetként. A juharfa kérgéből állítják elő főként Észak-Amerikában és Kanadában. Ez a természetes édesítő a mézhez hasonló jótékony tulajdonságokkal bír. Aminosavakat, vitaminokat, és ásványi anyagokat tartalmaz. Fontosabb vitaminok, amelyek megtalálhatóak benne: P-vitamin, B2 (riboflavin), B5 vitamin (pantoténsav), folsav , B6-vitamin, Biotin, A-vitamin.

Az egyes juharszirupok színe eltérő, a világos, halványsárgástól egészen a sötétbarnáig. A juharszirup színét a szüretelés időpontja határozza meg. Ízükben is kissé eltérőek, a sötétebbek erőteljesebb ízűek és főzéshez javasoltak inkább.

A tiszta juharszirup glikémiás indexe 54, tehát elég alacsony. Cukorbetegek is fogyaszthatják odafigyeléssel.

 

Tápióka szirup

A tápióka, más néven manióka Amerika trópusi részein őshonos élelmiszernövény, melyet hazájában burgonyapótlóként is használnak. A növény gyökeréből készített szirup méz és cukor helyettesítésére szolgál. Nagy mennyiségben tartalmaz B- és C-vitamint, kalciumot, rezet, mangánt, káliumot és foszfort.

Antibakteriális és gombaölő hatású. Tisztítja a vért, hozzájárul a vastagbél megfelelő működéséhez. Még a máj és a vese munkáját is segíti.

Sokrétűen felhasználható természetes édesítő. Sütemények, müzlik, fagylaltok édesítésére is alkalmas. Fontos tulajdonsága, hogy gluténmentes, így glutén érzékenyek is bátran fogyaszthatják.

Sehol nem találtam arra vonatkozó információt, hogy cukorbetegeknek ajánlott-e. Annyi bizonyos, hogy a tápióka keményítőnek elég magas a glikémiás indexe (85).

 

Agavé szirup

A Mexikóban honos agavé leveleinek nedvéből nyerik ki. Ez koncentrátum fruktózt és szacharózt tartalmaz. Mivel nagyon alacsony a glikémiás indexe (13), ezért a legtöbb leírásban cukorbetegeknek is ajánlják. Ennek ellenér dietetikusok és szakorvosok is azt mondják, hogy az inzulinrezisztenciában szenvedők és diabéteszesek kerüljék az agavé szirup túlzott használatát.

Az agavé szirup is bővelkedik ásványi anyagokban. Sok benne a vas, kalcium, kálium, foszfor és a magnézium. Íze és színe a mézhez hasonlítható. Nincs kellemetlen utóíze, így akár italokat – pl. kávét – is édesíthetünk vele. Hőre nem bomlik, így megőrzi édes ízét sütés vagy főzés közben is.

 

Szöllősi Adrienn


Kapcsolódó cikkek

 

Tartalomhoz tartozó címkék: Táplálkozási tippek