Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü
Ön itt jár: > > >

Szelén

A szelén hatása, szerepe, hiánya

Szelén

A szelén egy esszenciális tápanyag, amely azt jelenti, hogy a szervezetünk nem képes előállítani. Emiatt a táplálékainkból kell magunkhoz vennünk. Szervezetünk számára létfontosságú nyomelem, hiánya komoly betegségek kialakulásához vezethet.

A szelén részt vesz a szervezet komplex antioxidáns védelmi rendszerében. Része a glutation-peroxidáz nevű antioxidáns enzimnek, amely a környezetből és a táplálék révén a szervezetbe kerülő méreganyagoktól véd.

A szelén hatása

  • Fontos antioxidáns, képes közömbösíteni a káros hatású szabadgyököket.
  • Lassítja a szövetek öregedését és keményebbé válását.
  • Fontos szerepe van a férfi ivarszervek működésében, a férfiasság megtartásában.
  • Támogatja az immunrendszer egészséges működését.
  • Védi a szívet, mivel gátolja a vérrögképződést - csökkenti a szívinfarktus és a szélütés kockázatát.
  • Fokozza a jó koleszterin, a HDL arányát a vérben, miközben csökkenti a rossz koleszterin, az LDL szintjét.
  • Fontos a hasnyálmirigy egészséges működéséhez.
  • Klimax idején enyhítheti a hőhullámokat, a rossz közérzetet.
  • Lassítja a haj őszülését és korpásodását.
  • Szelén adagolással megelőzhető a szürke hályog és a macula degeneráció (az ideghártya sárgafoltjának károsodása). Ez a két szembetegség a leggyakoribb oka idős korban a csökkenő látóképességnek vagy a kialakuló vakságnak.
  • Szükséges a szelén a pajzsmirigy egészséges működéséhez is, hiszem közreműködik a tiroxin pajzsmirigyhormon (T4) átalakulásában az aktívabb formává, tirozinná (T3).
  • Az immunrendszer hatékonyságának fokozásán keresztül hozzájárulhat a herpesz, az övsömör és a pikkelysömör vírusával szembeni védelemhez.
     

  Szelén gyógyhatásai

A szelén hiánya

  • Nagyfokú szelén hiány miatt szívizom-rendellenességek alakulhatnak ki. Legsúlyosabb esetben a Keshan-betegség, vagyis szívizom elhalás következhet be.
  • Izomgyengeség
  • Fáradságérzet
  • Nemzőképesség zavara
  • Immunrendszer gyengeség
  • Pajzsmirigy betegségek
  • Hasnyálmirigy megbetegedései

 

A szelén természetes forrásai

A szelén legjobb forrásai a gabonafélék és a zöldségek. Ezek közül is kiemelkedik a brokkoli, a hagyma, a paradicsom, a búzacsíra, a búzakorpa, a barna rizs, a zab, a tonhal és a tenger gyümölcsei. Húsok közül a szárnyasok húsa és a vörös húsok is tartalmaznak szelént.

 

Mikor van szükség szelén pótlására étrend-kiegészítővel?

  • A szelén a talajban is megtalálható nyomelem, a zöldségek innen veszik fel. Ezért ha a talaj szelénben gazdag, elegendő megfelelő és változatos étrendet biztosítani, amelyben minden nap valamilyen zöldségfélét is fogyasztunk. Azonban ha a talaj szelénben szegény, a rajta termő növényekbe is kevés jut. Ha valaki olyan területen él, ahol tudja, hogy a talaj nem elég gazdag szelénben, érdemes azt időnként étrend-kiegészítővel pótolni kúraszerűen.
  • Ajánlott változó korban lévő hölgyeknek, a klimax tüneteit segít enyhíteni.
  • Férfiak számára, szinte minden életkorban javasolt egy-egy szelén kúra. Férfiaknál a szelén nagy része a herében összpontosul és a spermával együtt tetemes mennyiség ürül ki a szervezetből. Az aktív szexuális életet élő férfiaknak mindenképpen javasolt a szelénpótlás. Szintén ajánlott a családalapítás előtt álló férfiaknak, pláne, ha jó ideje nem jön össze a baba. A szelén jelentősen hozzájárul a nemzőképesség fenntartásához.
  • Várandósság idején a kezelőorvossal konzultálva is érdemes a szelént pótolni. A nagyfokú szelénhiány a magzat szívfejlődési rendellenességeihez vagy csecsemőnél akár hirtelen halálhoz is vezethet.
  • Pajzsmirigy betegségben szenvedőknél nagyban javítja a pajzsmirigy működését. Megfelelő szelénpótlás akár tünetmentességet is eredményezhet. A terhesség után kialakuló pajzsmirigy betegségeknél akár a teljes felgyógyulást is elősegítheti. Több kutatás igazolja, hogy azoknál a pajzsmirigy betegeknél, akik szelént kaptak, jelentősen javult a pajzsmirigy működés.
  • Hasnyálmirigy panaszok esetén (pl. cukorbetegség). A szelén jelentősen hozzájárul a hasnyálmirigy egészségéhez.
  • Ajánlott dohányzóknak, és azoknak, akik már átestek infarktuson vagy szélütésen. A szelén jótékonyan hat a szív- és érrendszerre, számos szív- és érrendszeri betegség megelőzhető vele.
  • 50 éves kor felett a szív- és érrendszer, a szem egészségének megőrzéséért, illetve szövetek rugalmasságának és fiatalosságának megőrzéséért.

 

A szelén ajánlott mennyisége

Szelén tablettaA szelén ajánlott napi adagja férfiaknak 70 µg, nőknek 55 µg, de sok táplálkozási szakember szerint az optimális szelénfogyasztásnak hosszú távon napi 100, illetve 200 µg közé kell esnie. Ennél többet, de legfeljebb 600 µg-ot csak rövid ideig, vírusfertőzések kezeléséhez, illetve a rák gyógyításához szabad használni.

A naponta elfogyasztott táplálékkal nehéz túladagolni a szelént, de a táplálékkiegészítő formájában adagolt szelén terápiás mennyisége (naponta legfeljebb 600 µg) és a mérgező mennyiség (900 µg) közötti különbség viszonylag kicsi, ezért alkalmazása körültekintést igényel. Mérgezési tünetek: idegesség, depresszió, émelygés, hányinger, fokhagymaszagú lehelet, izzadtság, hajhullás és a körmök törékenysége.

 

Jó tudni a szelénről

  • A szelén hatását erősíti, ha E-vitaminnal együtt viszik be a szervezetbe, mert e két anyag szinergikus hatású.
  • A szelén hatásait gátolja a kén, az ezüst és az arzén jelenléte.
  • A szelén valamennyi sejtünkben megtalálható, hiánya ezért az egész szervezetre jelentősen kihat. Legnagyobb mennyiségben a vesében, a májban, a lépben, a hasnyálmirigyben és férfiaknál a herékben halmozódik fel. A szelén hiányát elsősorban ezeknek a szerveknek a működési rendellenességei vagy megbetegedései jelzik.

Felhasznált források: Kürti Gábor - Vitamin ABC, www.vital.hu


Kapcsolódó cikkek

Tartalomhoz tartozó címkék: Vitamin ABC