Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü
Ön itt jár: > > >

Cink

Cink, a nélkülözhetetlen nyomelem

Az orvostudomány sokáig nem szentelt figyelmet ennek a szervezetünkben oly kis mennyiségben jelen levő ásványi anyagnak, csak az utóbbi időben derült fény arra, hogy mekkora jelentősége van az egészséges működés és harmónia szempontjából. 

Tökmag kosárban

A cink kevesebb, mint 5 ezreléknyi arányban alkotja testünket, napi beviteli értéke néhány mg, így elég ritka, hogy hiányállapot állna elő. Legtöbbször a rossz körülmények között élő gyermekek körében tapasztalható a hiánya, de az életünk során több olyan alkalom is van, amikor a cink-igényünk megnövekszik (pl. a tervezett terhességet megelőzően, vagy várandósság idején).


Miért van szüksége az emberi testnek cinkre?

Megfelelő mennyiségű jelenléte szinte minden testi folyamatunk szempontjából nélkülözhetetlen. A cink a szervezetünk összes sejtjében jelen van. Több mint 120 enzim építőköve, a cukor elbontásához szükséges inzulin termelődésében is részt vesz. Ez a mikroelem óriási szerepet tölt be az anyagcserében és a nukleinsavak, valamint fehérjék szintézisében. Így hiányának első jelei a növekedés és a sejtregeneráció területén jelentkeznek, valamint a reprodukciós folyamatok látják kárát. Érdekes hiánytünete az ízérzés csökkenése.

Különösen fontos a cink megfelelő arányú jelenléte a serdülőkorban és a fiatal felnőtteknél. Ha a fejlődő szervezet nem jut elég cinkhez, a növekedés lelassulhat és a nemi érés elmarad a szokásostól, a nemi szervekben fejlődési, illetve működési zavarok léphetnek fel.

Régóta ismert, hogy némi cink fogyasztása meggyorsítja a sebgyógyulást. Ennek oka a cink hatására fellépő fokozott kollagén termelés, ami nem mellesleg az egészséges bőr, haj és a körmök épségének is alapja.
 
A cink kulcsfontosságú összetevője olyan enzimeknek, amelyek segítenek megőrizni a látást és védenek a korral összefüggő látásromlástól, beleértve a makula degenerációt.
 
A cink továbbá szerepet játszik a szénhidrát- és fehérje-anyagcserében. Előnyös lehet, mint étrend-kiegészítő súlyos hasmenés, vérszegénység, gyomorfekély, és akne (pattanásos bőr) kezelésében. A normális magzati fejlődés és a spermaérés cink hiányában nem jöhet létre.
 

Cinkhiány okai és tünetei

A cinkhiányt leggyakrabban a cinkhiányos étrend okozza. Emellett a kor előrehaladtával is csökken a cink szintje a szervezetünkben.

Néhány gyógyszer szedése is okozhat cinkhiányt. Elsősorban a vízhajtók és a magas vérnyomás ellen szedett gyógyszerek mellékhatásaként eshet a cink szintje a kritikus szint alá a testben. A savcsökkentő gyógyszerek mellett az alkoholizmus is a cink hiányát eredményezi.

A cinkhiány jellemző tünetei:

  • fáradékonyság
  • az immunrendszer gyengülése
  • sebgyógyulás lelassulása
  • csökkenő étvágy
  • ízérzés csökkenése

 

Miben segíthet a cink?

Segíthet a következő esetekben:

  • Megfázás
  • Herpesz
  • Prosztata nagyobbodás
  • Hasmenés
  • Cukorbetegség
  • Visszér
  • Pattanásos bőr
  • Bőrbetegségek


A következő szervek működését támogatja:

  • Endokrin rendszer
  • Immunrendszer
  • Prosztata
  • Bőr
  • Emésztőrendszer

 

Cink tartalmú ételek

A cink egyik legjobb forrása a tökmag, illetve a belőle hidegen sajtolt tökmagolaj. Nagyobb mennyiségben van jelen még:

  • a tenger gyümölcseiben (kagyló, rák)
  • a májban
  • tojásban
  • a hüvelyes zöldségekben.


Gyógynövények közül a palástfű és a martilapu tartalmaz jelentősebb mennyiségű cinket.

A cinkpótlás a szervezetünk számára nem egyszerű, hiszen a bevitt cinknek csak aránylag kis százaléka szívódik fel. Azért érdemes természetes forrásból pótolni, mert a beépüléséhez elengedhetetlen szempont a többi jelen levő ásványi anyag és nyomelem aránya. A hasznosulást akadályozhatja a dohányzás, az élelmi rostok, viszont elősegítheti a fehérjék, és aminosavak jelenléte.

 

Mit kell tudni cink tabletta szedésekor? 

Bioco Szerves cink tabletta

A cink emésztőrendszeren keresztüli felszívódása nagyban függ egyéb anyagok (kalcium, fitonok, D-vitamin) jelenlététől. Általánosságban a bejuttatott mennyiség 20-30%-a fog felszívódni. Az ajánlott bevitel férfiaknál 15 mg, nőknél 12 mg, gyermekeknél 10 mg.

Cink tabletta, vagy cink tartalmú étrend-kiegészítő szedése esetén ne feledkezzünk meg az A-vitamin, vagy béta-karotin pótlásáról sem, illetve pótoljuk a rezet is, mert ezekből hiányállapot léphet fel. Persze ez csak nagy dózisban szedett cinknél igaz, kis mennyiségű cink pótlása esetén nem kell megijedni ettől. Fontos, hogy terméktájékoztatón feltüntetett ajánlott napi mennyiséget soha ne lépjük túl.

Kosárba

Forrás: www.egeszsegvilag.hu


Kapcsolódó cikkek

Tartalomhoz tartozó címkék: Vitamin ABC