Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A-vitamin

A-vitamin szerepe, hiánya és túladagolása


A-vitamin szerepe, hiányaGyerekkorunkban gyakran hallottuk szüleinktől, hogy együnk sok sárgarépát, különben nem fogunk tudni fütyülni. Ez gyerekként nyilván elfogadhatóbb indok volt számunkra, hogy a kevésbé kívánatos zöldségfélét elfogyasszuk. A szüleink jól tudták, hogy a sárgarépa gazdag A-vitaminban. Ez pedig egy nagyon fontos vitamin a növekedéshez és a megfelelő látáshoz.


Mi is az A-vitamin valójában?

Az A-vitamin egy zsírban oldódó vitamin. Az A-vitamin hat azonos biológiai hatású vegyület, úgynevezett vitamer (retinol, retinal, alpha-karotin, beta-karotin, gamma-karotin, beta-kriptoxantin) összefoglaló neve.

A természetben megtalálható két formája:

Retinol: az állati eredetű élelmiszerekben fordul elő. A táplálékkal bevitt retinol gyakorlatilag teljesen felszívódik.

Karotin: az A-vitamin provitaminja, vagyis előanyaga, amely növényekben található meg, és amelyből a szervezetünk A-vitamint képes előállítani. A táplálékkal bevitt karotinok közül a béta-karotin tud legjobban hasznosulni, ennek kb. egyhatoda alakul át A-vitaminná (vagyis retinollá.) A többi karotin vegyületnek csak egytizede válik vitaminná a szervezetünkben. A karotinokból a májban keletkezik A-vitamin és a bélben szívódik fel.

Az A-vitamin a májban raktározódik. Egy felnőtt ember szervezete kb. 1-2 évre elegendő mennyiséget képes tárolni.

Optimális mennyiség:

  • felnőtt férfiak: 9000 μg/nap
  • felnőtt nők: 7500 μg/nap

Felszívódását segíti: kevés zsír, vagy olaj jelenléte

Felszívódását gátolják:

  • magas koleszterinszint kezelésére felírt kolesztiramin tartós szedése
  • savlekötők csökkentik az A-vitamin készletet
  • cinkszegény étrend
  • májbetegségek
  • fehérjehiány
  • tartósan zsírszegény étrend
  • zsírfelvétel zavara (pl. emésztési problémák, epebetegség, emésztőrendszer betegségei esetén)

 

Miért van szükségünk A-vitaminra?

A-vitaminban gazdag sárgarépa

Nélkülözhetetlen a látáshoz

Az A-vitamin egyik legfontosabb funkciója, hogy a szürkületben való látást biztosítsa. A szem ideghártyájában a fény érzékeléséért felelős látóbíbor (vagy rodopszin) képződéséhez szükséges. Ha kevés a fény környezetünkben, retinol hiányában nem tudjuk azt érzékelni, nem látunk. Ezt hívják farkasvakságnak vagy szürkületi vakságnak, ami egyben az A-vitamin hiány első tünete. A C-vitaminnal együtt fogyasztott nagyobb mennyiségű karotin a szürkehályog megelőzésében játszik szerepet.

Fontos a bőr számára

Az A-vitamin csökkenti a kollagén lebomlását és serkenti a mélyen fekvő bőrrétegekben az új kötőszövetrostok kollagénből való képződését, így felfrissíti, feszessé teszi a bőrt. A-vitamin hiány esetén a bőr és egyéb hámrétegek megváltoznak, berepedeznek, a bőr megvastagszik a szőrtüszők körül, és érdessé, szárazzá, pikkelyesen hámlóvá válik.

A normál növekedés és csontozat biztosításához

Az A-vitamin biztosítja a zavartalan növekedést, a csontok és fogak egészséges fejlődését. Ebből is látható, hogy a gyermekek sokkal érzékenyebbek az A-vitamin hiányára. Különösen a tartósan éhező vagy súlyosan alultáplált gyerekeknél fordul elő lassú növekedés és a fogzománc lassú kialakulása.

Légutak egészségéhez

Segít a nyálkahártyák (légutak) védelmében, csökkenti azok gyulladásának kialakulását és a fertőzéseik ellen védelmet nyújt, mivel támogatja az immunrendszert is. Az A-vitaminnak fontos szerepe van még az ajkak és a tüdő nedvesen tartásában is.

Szív- és érrendszerre tett hatása

Felmérések szerint a karotinoidok csökkentik a szív- és érrendszeri betegségek előfordulási arányát, és jó hatással vannak a koleszterin szintre.

 

Természetes A-vitamin források

A-vitamin tartalmú élelmiszerek
Retinolban gazdag élelmiszerek:
Állati belsőségek: máj, vese, szív; tej és tejtermékek, tengeri halak, tojássárgája

Karotinoidot tartalmaznak: sárgarépa, sárgabarack, paraj, sütőtök, sárgadinnye, paprika, és egyéb erősen sárga, piros vagy zöld színű zöldségek és gyümölcsök.

Az A-vitamin (retinol formában) jellemző mennyisége 100 g élelmiszerben:

  • sajtos, túrós sütemények: 5-50 μg
  • vaj, margarinféleségek: 250-650 μg
  • húsok, húsipari termékek: 0,3-70 μg
  • májak, májkészítmények: 1500-1600 μg
  • szív, vese és készítmények: 5-500 μg
  • halak: 10-60 μg
  • tej: 30-100 μg
  • tojás: 350-600 μg


Az A-provitamin (karotin formában) jellemző mennyisége 100 g élelmiszerben:

  • gabonafélék, hüvelyesek és őrleményeik, kenyerek, péksütemények: 0-1,5 mg
  • száraztésztákban: 0-0,04 mg
  • sajtos, túrós sütemények: 0 mg
  • zöldség, gyümölcs: 0,1–12 mg (felső érték a sárgarépa)
  • vaj, margarinféleségek: 0,2-0,5 mg
  • húsok, húsipari termékek: nem jellemző
  • halak: 0,5–2 mg
  • tej: 0,005-0,1 mg
  • tojás: 0,5-1,2 mg

 

A bélrendszerben karotinból korlátozott mennyiségben képződhet A-vitamin, ezért vitaminpótlására jobb karotint alkalmazni, mivel kisebb a túladagolás veszélye.

 

Az A-vitamin hiány tünetei

  • farkasvakság
  • száj- és szemszárazság
  • száraz, pikkelyes, hámló bőr
  • töredező, gyenge körmök
  • a húgyúti fertőzés és a vesekő kialakulásának esélye növekszik
  • csökkent étvágy, hasmenés
  • hiányában megnő a légúti fertőzések, légúti hurutok kialakulásának gyakorisága
  • gyermekeknél lassúbb növekedés, a fogzománc kialakulásának lelassulása

 

Ha túl sok A-vitamin van a szervezetben

Túladagolása felhalmozódáshoz, esetleg mérgezéshez vezethet, ezért nagy dózisokban nem ajánlott szedni.

A túladagolás tünetei lehetnek:

  • fejfájás
  • hányás, gyomorpanaszok, rossz közérzet
  • étvágycsökkenés, fáradékonyság, ingerlékenység
  • ízületi fájdalmak
  • vesebántalmak
  • csont elváltozások
  • hajhullás
  • A karotin túladagolásakor a bőr sárgára színeződhet főleg a tenyéren és a talpon, ez azonban nem mérgező hatású.

 

Mit érdemes tudni az A-vitamin tablettákról?

A-vitamin kapszulaAz A-vitamin nagy dózisban való alkalmazását csak nagyon indokolt esetben, leginkább szakorvos javaslatára tegyük. Ha valamilyen betegség következtében legyengült az immunrendszerünk, vagy a bőrünkön, körmünkön tapasztaljuk az A-vitamin hiány jeleit, akkor érdemes pótolni a napi ajánlott mennyiségben. Sokszor azonban napi egy nyers sárgarépa elfogyasztása is elegendő az A-vitamin szükségletünk biztosítására.

Arra figyeljünk, hogy ha A-vitamin készítményt szedünk, egyidejűleg ne fogyasszunk túl sok A-vitamin tartalmú élelmiszert, mert együttes alkalmazásuk túladagoláshoz vezethet.

Betegség (különösen máj- és epebetegség), valamint terhesség és szoptatás idején feltétlenül kérjük ki szakorvos tanácsát, mielőtt bármilyen vitaminkészítmény fogyasztásába kezdünk!

Tabletta esetében érdemes olyan multivitamint választani, amely A-vitamint is tartalmaz. Önmagában inkább Béta-karotin formájában szedjük. Ez az A-vitamin előanyaga, amelyből a májunkban pontosan annyi A-vitamin képződik, amennyire szervezetünknek szüksége van. Így kisebb a veszélye a túladagolásnak.

Mindig gondosan olvassuk el a gyártó által javasolt napi ajánlott mennyiséget, amit semmilyen körülmények között ne lépjünk túl.

A-vitamin tabletta szedésekor nagyon ritkán előfordulhat allergiás reakció (légzési nehézség, torok szorítás, az ajkak, nyelv vagy arc duzzadása, csalánkiütés), ilyenkor szedését abba kell hagyni és azonnal orvoshoz fordulni. Kismamáknak különösen ügyelniük kell az A-vitamin fogyasztására, mivel mind hiánya, mind túl nagy mennyisége magzatkárosító hatású lehet!

 

Szöllősi Adrienn


Kapcsolódó cikkek

Tartalomhoz tartozó címkék: Vitamin ABC