Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

B6-vitamin

B6-Vitamin, a nők vitaminja

 

B6-vitaminA B6-vitamint (piridoxint) leginkább az utazási betegségben szenvedők ismerik. Aki buszon, vonaton, repülőn hányingert szokott kapni, az már jó előre bevesz egy B6-vitamin tablettát, amely szünteti a hányingert és az émelygést. Ez terhesség alatt is hasznos. A B6-vitamin vízoldékony, így hamar kiürül a szervezetből, méghozzá a bevételtől számított 8 órán belül! Fontos tehát a folyamatos, napi szintű pótlása.

A B6-vitamin hatása

Számos enzim alkotórészeként sokféle feladata van a szervezetben. Részt vesz az aminosavak, az esszenciális zsírsavak és a vas anyagcseréjében Az izom és más szövetek felépítéséhez szükséges fehérjék képzésében és lebontásában, valamint enzimek előállításában nélkülözhetetlen.

Szerepe van az egészséges bőr, az idegrendszer egészséges működése és a fertőzések leküzdéséhez szükséges antitestek termelésében.

A B6-vitamin a vér vörös festékanyaga a hemoglobin előállításában is részt vesz, és szükséges a B12-vitamin beépüléséhez is.

Mivel legfőbb feladatát az aminosavak átalakításában tölti be, szükséglete arányban áll a fehérjebevitellel.

 

A nők vitaminja

Sokféle női problémádra megoldást jelenthet, ha rendszeresen gondoskodsz a megfelelő B6-vitamin bevitelről. Ha gyorsan kell, akkor leginkább tabletta formájában tudod ezt megtenni.

A B6-vitaminnak szerepe van a terhességi hányinger csillapításában, görcsoldó hatású, az emésztőrendszer, az ideg- és immunrendszer megfelelő működéséhez szükséges.

Enyhíti a menstruációt megelőző idegfeszültséget, hányingert, illetve a havi vérzést kísérő fájdalmat.

Szerepe van a nemi hormonok egyensúlyban tartásában.

B6-vitamint tartalmazó ételek


B6-Vitamin hiánya

Bár a B6-vitamin viszonylag sok élelmiszerben jelen van, ritkán előfordulhatnak hiánytünetek. Oka lehet az egyoldalú táplálkozás (vegetáriánus étrend, fogyókúra), egyes bélbetegségek, bizonyos gyógyszerek (pl. fogamzásgátlók) vezethetnek a B6-vitamin hiányának kialakulásához.

Hiánya bőrgyulladást (seborrhoeás dermatitisz), nyelvgyulladást, az izomszövetek újraépülésének zavarát és epilepsziás rohamokat okozhat.

Hiánytünetek:

  • ingerlékenység
  • stressz
  • premenstruációs szindróma
  • száraz, pikkelyes bőr
  • gyulladt szemhéjak
  • vérszegénység

 

 A B6-vitamin forrásai

Gondoskodj a megfelelő vegyes étrendről, amelyekbe rendszeresen beépíted az alábbi élelmiszereket. Hőérzékeny vitaminról van szó, ami azt jelenti, hogy az adott élelmiszer fagyasztás és főzés során akár 60-70%-át is elveszíti B6-vitamin tartalmának. Ezért jó, ha a B6-vitamin forrásokból amit csak lehet, nyersen fogyasztasz.

A B6-vitamin természetes forrásai: sörélesztő, búzacsíra, búzakorpa, olajos magvak, máj, marhahús, vese, tojás, tej, káposztafélék, dinnye, banán, mangó.

Dr. Chen B6-vitamin forte tablettaTabletták: mint minden vitaminnál, itt is előfordulhat, hogy bizonyos állapotokban szükséges étrend-kiegészítővel pótolni ezt a fontos vitamint. Nagy mennyiségben idegrendszeri panaszokat okozhat, ezért mindig tartsd be az előírás szerinti adagolást. Terhesség esetén konzultálj előzetesen a nőgyógyászoddal!

Optimális mennyiség:

  • felnőtteknek: 50-100 mg/nap
  • gyerekeknek: 2-5 mg/nap


Felszívódását segíti
a cink és a magnézium, ezért érdemes ezekkel együtt szedni.

Felszívódást gátló tényezők: penicillin, alkohol, dohányzás, fogamzásgátló tabletták. Ezek mellett biztosan szükséges az étrenden kívül a tabletta formájában történő vitaminpótlás.

 

Kosárba

Érdekesség

A vitamin érdekessége, hogy szinte száz százalékosan felszívódik a bélrendszerből. A természetben három formája ismert a piridoxin, piridoxál és a piridoxamin. Ezt a vitamint az 1930-as években öt, egymástól független laboratóriumban sikerült izolálni. Az egyik ilyen laboratóriumban épp a patkányok táplálkozásának tanulmányozásakor fedezték fel.

Felhasznált irodalom: Kürti Gábor - Vitamin ABC


Kapcsolódó cikkek

Tartalomhoz tartozó címkék: Vitamin ABC