Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Ételek, amellyel megállítható a hajhullás

Hajhullás

Egy barátnőmnek hónapokig csomókban hullott a haja. Már minden lehetséges orvosnál megfordult, de nem találtak semmilyen rendellenességet vagy szervi okot nála. Egy nap a megújulás jegyében úgy döntött, hogy reformkonyhára vált. A cukrot és a fehér lisztet kiiktatta az életéből, helyette teljes kiőrlésű lisztet és mézet kezdett el használni. Több magvat, csírát és zöldségfélét vezetett be a napi étrendjébe. Néhány hét után a hajhullása teljesen megállt. Félév elteltével a haja visszanyerte eredeti fényét, ismét dús és egészséges hajkoronája lett.

Hogy lehetséges ez?

Amennyiben a hajhullás hátterében nem betegség vagy hormonális probléma áll, elsősorban a rossz tápanyagellátásra kell gondolni. Bármily furcsa, a hajunknak ugyanúgy szüksége van tápanyagokra, mint minden sejtünknek. A finomított és félkész ételek azonban nagyon kevés megfelelő tápanyagot tartalmaznak. Ha rendszeresen ezeken élünk, előbb-utóbb tápanyaghiányban fogunk szenvedni, ami nem csak a hajunk állapotára lesz negatív hatással.


Milyen tápanyagokra van szüksége a hajadnak?

Mielőtt erre rátérnék, szeretném tisztázni, hogy a bélcsatorna egészsége nagyon fontos a tápanyagok felvétele szempontjából. Ha állandó székrekedéssel vagy hasmenéssel küzdesz, mozgásszegény életmódot folytatsz, lassú az emésztésed, folyton mű kajákkal tömöd magad, bizony a bélrendszered nincsen rendben. A lerakódott bélsár elzárja a bélfalakat, így a tápanyagok kisebb mértékben, vagy egyáltalán nem szívódnak fel. Ezért előfordulhat, hogy normális táplálkozás mellett is hiányt szenvedsz bizonyos vitaminokból és ásványi anyagokból.

Ha a fenti sorokból magadra ismertél, akkor kezdd előbb egy méregtelenítő, vagy béltisztító kúrával! Ha nem teszed, szedhetsz bármilyen vitamint, étrend-kiegészítőt, ehetsz egészséges ételeket naponta, de a helyzet nem fog változni!

Persze nem kell rögtön a legdrasztikusabb módszerekre gondolnod. Javaslom a kovaföld port, ami nagyon szépen kiviszi a szervezetből a méreganyagokat és megtisztítja a tápcsatornát is. Teljesen íztelen és nem kellemetlen a fogyasztása. Rengeteg ásványi anyagot és vitamint is tartalmaz. Lehet, hogy ez az egy kúra megoldja mindkét problémádat: elvégzi a béltisztítást is, és a hajad egészségét is visszaállítja. A bőröd szép és rugalmas lesz, a bőrproblémáid is elmúlnak (ha vannak).

Oxytarm méregtelenítő és béltisztító kapszula

 

Másik módszer az Oxytarm kapszula szedése, amely egy kíméletes méregtelenítő és béltisztító étrend-kiegészítő. Különleges kristályos szerkezetének köszönhetően a bélrendszer finom redőiben is kíméletesen dolgozik. Az Oxytarmot korra, nemre és egészségi állapotra való tekintet nélkül bárki használhatja. Kizárólag természetes anyagokat tartalmaz, mellékhatása nincs, túladagolni nem lehet.


 

Zöldvér Colon Control por

 

Hatásos még a Zöldvér Colon control por is. 46 összetevője segíti a bélműködést, tisztítja a beleket. Rostban és vitaminokban gazdag. Ajánlott székrekedéses problémákra is.

A hajnak sokféle vitaminra, ásványi anyagra és főként fehérjére van szüksége. A hajhullás leggyakoribb oka a B-vitamin hiány, a cink- és rézhiány, valamint az elégtelen fehérje bevitel. A következőkben megtudhatod, milyen ételekkel segítheted ezek pótlását.


Hajnövesztő étrend

Kerülendő élelmiszerek:

  • finomított cukor
  • fehér liszt
  • tartósítószerek
  • cukrozott üdítőitalok
  • sertéshús
  • koffein

Ajánlott élelmiszerek:

  • fehérjeporok
  • nyers búzacsíra
  • magvak és magolajok
  • sárgarépa
  • szójalecitin
  • tengeri alga
  • 100%-os gyümölcslevek
  • saláták
  • nyers gyümölcsök és zöldségek
  • méz

 

1. Szükséges vitaminok a haj számára

 

A-vitaminA-vitamin: hozzájárul nem csak a haj, de bőr, a fogíny és a szem egészségéhez is. Hatására a haj sima és bársonyos lesz. Hiánya viszont a fejbőr szárazságához, a haj és a körmök töredezéséhez vezet. Csak mértékkel fogyassz A-vitamin készítményt, mert túl lehet adagolni. Az pedig éppen az ellenkező hatáshoz vezet: hajhullást okozhat. Elegendő, ha hetente egyszer-kétszer elrágcsálsz 1-2 nyers sárgarépát, vagy rendszeresen fogyasztasz tojást, tengeri halakat.

A-vitamin készítmények a webáruházban

 

B-vitaminB-vitamin: valamennyi B-vitamin fontos tápanyag a hajszálak számára. Csökkentik a korpásodást is és szabályozzák a faggyútermelést. Hajad szempontjából a folsav (B9-vitamin) az egyik legfontosabb. A folsav hiánya hajhulláshoz vezet. Megnövekedett folsav mennyiségre van szüksége a várandósoknak. Gyakran látni terhesség alatti vagy szülés utáni hajhullás problémával küzdő kismamával. Valószínűleg csak a folsav pótlásról kellene gondoskodniuk… Ha az erősebbik nemhez tartozol, tudnod kell, hogy a férfiaknak magasabb a B-vitamin igényük, ezért több B-vitaminban gazdag élelmiszert kell fogyasztaniuk. Ilyenek az élesztő, sörélesztő, halfélék, diófélék, a hüvelyesek és a búzacsíra is.

B-vitamin készítmények a webáruházban

 

C-vitamin

C-vitamin: az egészséges érfalak, a rugalmas bőr kulcsa. Az egészséges érrendszer és a a rugalmas fejbőr biztosítja a hajhagymák megfelelő tápanyagellátását, hiszen ezek a vérárammal jutnak el ide. A legtöbb zöldség és gyümölcs bővelkedik C-vitaminban, így ennek bevitelével kevesebb probléma adódik. Ha dohányzol, tudd, hogy nagyobb C-vitamin bevitelre van szükséged!

C-vitamin készítmények a webáruházban

 

 

E-vitamin
E-vitamin:
Kísérletben bizonyították, hogy E-vitaminos kezeléssel 2,4-szer gyorsabban nő a haj, mint normál esetben. Az E-vitamin hiány viszont veszélyezteti a fejbőr egészségét, a hajszálak töredezetté és vékonnyá válnak. Az E-vitamin mind belsőleg, mind külsőleg hatékony. Magolajokkal tudod a legjobb arányban biztosítani. A lenmagolaj, a búzacsíra olaj mind kiváló E-vitamin forrás. Ezeket salátára téve is fogyaszthatod, vagy minden nap egyél egy evőkanálnyit 2-3 adagra szétosztva. Hajmosást követően a még nedves hajra pakolásként is teheted. A fejbőröd egészséges, a hajad erős és fényes lesz tőle.

E-vitamin készítmények a webáruházban

 

H-vitamin (Biotin)H-vitamin: más néven Biotin. Többek között az egészséges bőrképhez nélkülözhetetlen. Hiányában pl. ekcéma is felléphet, mely a hajas fejbőrt is érintheti. A H-vitamint a faggyúmirigyek is igénylik a normál működésükhöz. A hajat védi az idő előtti őszüléstől serkenti az egészséges hajnövekedést. Hiányában haj- és szőrzethullás is bekövetkezhet. Mivel jórészt a májban tárolódik, ezért a májkárosító alkohol és cigaretta nagy ellensége. Egy egészséges felnőttek idénye 30-200 mikrogramm naponta. Túladagolni nem lehet, ezért bátran fogyaszd, akár étrend-kiegészítőként is.

H-vitamin (Biotin) készítmények a webáruházban

 

 

2. Hajtápláló ásványi anyagok és nyomelemek

 

VasVas: hiánya esetén a vér nem képes elegendő oxigént szállítani, márpedig megfelelő oxigénre minden sejtünknek szüksége van, így a hajhagymáknak, fejbőrnek is. Sportolók, diétázók, várandósok számára nagyobb vasmennyiségre van szükség, hiszen többet használnak fel belőle, mint egy átlagember. A folsav segíti a vas hasznosulását. Természetes vasforrások a vöröshúsok, tojás, máj, spenót, zöld növények (pl. saláták, gyógynövények).

Vas készítmények a webáruházban

 

CinkCink: hiányában a haj elvékonyodik, és hullani kezd. Ha megfelelő utánpótlást kap a szervezet, a haj néhány nap alatt is látványos javuláson megy keresztül. Sok cinket tartalmaznak a húsfélék, búzacsíra, sörélesztő, tökmag, napraforgó, és a tengeri halak.

Cink tabletták a webáruházban

 

JódJód: a jódhiány pajzsmirigy rendellenességhez vezethet. A pajzsmirigy-alulműködés egyik kísérő tünete lehet a hajhullás, ami foltokban történő kopaszodást idézhet elő. A jódot szerves formában érdemes magunkhoz vennünk, mert ebből csak annyit hasznosít a szervezet, amennyire szüksége van. A többi kiürül. A szervetlen jód ezzel szemben felhalmozódik, és sajnos akár pajzsmirigy-túlműködéshez is vezethet. A jód tartalmú étrend-kiegészítők szedését ezért alaposan gondold meg. Inkább egyél heti rendszerességgel tengeri halakat, tengeri sót, vagy algaféléket. A Spirulina, Chlorella alga például kapszulázva is kapható, és kitűnő szerves jódforrások.

Jód tabletta a webáruházban
 

Réz
Réz:
Az anyagcsere folyamatokhoz nélkülözhetetlen. Réz nélkül a vas sem tud beépülni, csökken az érfalak rugalmassága, nő a koleszterinszint. Tudtad, hogy a réz a hajszínhez is fontos? Részt vesz ugyanis a melanin képzésében, ezért a haj és a bőr pigmentációjához is nélkülözhetetlen. Kiváló rézforrások a dió, hüvelyesek, aszalt gyümölcsök, a teljes kiőrlésű lisztek és az élesztő.

 

 

SzelénSzelén: a jód mellett a pajzsmirigy számára a másik fontos nyomelem. Segíti a jód hasznosulását, hiánya általában ezért jódhiánnyal is együtt jár. Alacsony szelén ellátottsággal gyengül az immunrendszer, gyakori fertőzések lépnek fel és a haj is hullani kezd. Szerencsére a húsok, a búzacsíra és a barna rizs gazdag szelénben, ezért fogyassz ezekből minél többet.

Szelén tabletták a webáruházban

 

 

CalciumKalcium: azt gondolnánk, hogy csak a csontoknak van szüksége kalciumra. Pedig fontos szerepe van a haj struktúrájának építésében is. Ha étrend-kiegészítőként veszed magadhoz, mindenképpen magnéziummal együtt szedd. E nélkül nem biztos, hogy megfelelő helyre fog beépülni, és lerakódhat az érfalakon. A tejtermékek és a kovaföld a legjobb kalcium források.

Kalcium tabletták a webáruházban

 

Magnézium
Magnézium:
egyrészt stresszoldó hatású, ezért ha pl. stressz okozza a hajhullásodat, azon is segíteni tud. Emellett a kalcium beépülését is segíti, ami a haj egyik építő eleme. A citrusfélék, a füge, mandula, kukorica rendszeres fogyasztásával biztosíthatod a megfelelő magnéziumot szervezeted számára.

Magnézium készítmények a webáruházban

 

Foszfor
Foszfor:
A sejten belüli ingerület átvitelhez szükséges, így az idegsejtek és a hajhagymák helyes működéséhez is. Szinte minden élelmiszerben jelen van, hiányállapotot ezért nem is nagyon állapítottak még meg senkinél.



Kén

Kén: a keratin nevű fehérje előállításához szükséges. A keratin a haj, a bőr és a köröm egyik építőköve. Kén tartalmú élelmiszer a tojás, a lencse, a marhahús, vörös bab és a zöldborsó.


 

Mangán

Mangán: enzimek aktivátoraként működik. Részt vesz a fehérje, DNS, RNS és az inzulin szintézisében is. Hiánya bőrkiütést, hajszínvesztést, a haj- és a körömnövekedés lelassulását okozza. Természetes forrásai a zöld levelű főzelékfélék, borsó, répa, szemes gabonák, dió.

 


3. Fehérje fogyasztás okosan

Fehérjére is szükség van, mivel a hajszálak szerkezetét kb. 98%-ban fehérjék alkotják. Ezért veszélyesek a fehérjéket nélkülöző diéták. Ha nem viszünk be elegendő fehérjét, a szervezet úgy reagál, hogy a fehérjetartalékainkat a létfontosságú szervek számára hasznosítja, a kevésbé fontos folyamatokat pedig kiiktatja. Mivel a hajnövekedés nem számít létfontosságúnak, egyértelmű, hogy ezt is kikapcsolódik, amíg helyre nem áll a tápanyag egyensúly. Vagyis törvényszerűen 2-3 hónap alatt bekövetkezik a hajhullás.

Magvak

Azonban a fehérjék bevitelét is célszerű odafigyeléssel végezni. A túlzott fehérjefogyasztás is káros, mivel a szervezetet elsavasítja. A vesék a savat kalciummal választják ki, amelyet a szervezet a hajtól és a körmöktől von el. Ezzel a haj ismét sérül. A magas koleszterintartalmú ételek (pl. túlzott vörös hús fogyasztás) megváltoztatják a fejbőr pH-értékét. Ennek köszönhetően korpásodás alakul ki.

Honnan vegyél hát fehérjét? Lehetőleg sovány húsok legyenek nagyobb arányban az étrendedben és minél több magolajat vagy olajos magvat fogyassz. Tudtad, hogy a napraforgómag több fehérjét tartalmaz, mint a sertéshús? A lucerna és a búzacsíra is nagyon gazdag fehérjében.

 

4. Étrend-kiegészítők

Általában a megfelelő étrenddel néhány hét alatt már észrevehető a változás. A kihullott hajszálak száma jelentősen csökken. A probléma súlyosságától függően akár két-három hónapon belül megállhat a hajhullás és elkezdődhet az új hajszálak növekedése. Ez persze egyénfüggő, és az is befolyásolja, hogy milyen arányban viszed be a hajad számára nélkülözhetetlen vitamin- és ásványi anyagokat.

Ha rohanó életmódod, vagy munkahelyi körülményeid miatt nem tudsz megfelelően gondoskodni minden étkezésnél a szükséges tápanyagokról, vagy nincs lehetőséged minden alkalommal minőségi ételeket enni, akkor érdemes kiegészíteni az étrendedet valamilyen multivitaminnal, amely a hajad számára a legtöbb szükséges vitamint és ásványi anyagot tartalmazza.

Sok gyártó „szépségvitamin”, vagy „haj-bőr-köröm vitamin” elnevezéssel forgalmazza ezeket.

A legtöbb szükséges tápanyag megtalálható pl. a Béres Egészségtár Szépségvitamin tablettában, vagy a Bioextra Beauty kapszulában.

Kifejezetten tápanyaghiány miatt kialakuló hajhullásra alkották meg a Hair Clinic kapszulákat. Nemrég egy új összetétellel megjelent a Hair Clinic Extra tabletta is, amely már kovaföldet is tartalmaz.

Hair Clinic hajszépség kapszula

 

A kovaföld önmagában is jó lehet, hiszen nagyon gazdag vitamin és ásványi anyag forrás. Teljesen természetes, tele szilíciummal, vassal és kalciummal. Emellett a béltisztításban és az emésztésben is segít. Tabletta és por formájában is szedheted. Ha diétázol, különösen ajánlott. Támogatja a testsúlycsökkentést, miközben gondoskodik a szervezeted számára fontos ásványi anyagok pótlásáról is. Igyál mellé sok vizet! Ez utóbbi a hajad miatt is tanácsos.

 

 Szöllősi Adrienn


Kapcsolódó cikkek

Tartalomhoz tartozó címkék: Hajápolás