Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

A Kollagén hatása - avagy miért öregszik a bőrünk?

 

Kollagén hatása a bőrreA kollagén a szervezetünk egyik legfontosabb alkotóanyaga. Egyfajta rostos kötőszövet, amely a szerveink és szöveteink rugalmasságát adja, emellett a sejtek stabilitását is biztosítja. A kollagén azonban nem csak kötőszövet, hanem a növekedés és szinte az összes testszövet megújulásának elsődleges serkentője.

A kollagén egy nagy teherbírású, rostos fehérje, amely fontos alkotóeleme a csontoknak, porcoknak, inaknak, szalagoknak és egyéb kötőszöveteknek. Szervezetünk kollagén-szintje nagyban befolyásolja a bőrünk és szöveteink feszességét és rugalmasságát. A kollagén emellett táplálja a hajat, bőrt, körmöket.

 


Mitől csökken a kollagén szintünk?

Ahogy öregszünk, testünkben úgy csökken a kollagén mennyisége: 25 éves korunk után átlagosan évente 1%-kal. Emellett más tényezők is hozzájárulnak a kollagénvesztéshez:

  • a környezeti hatások, a szennyeződések
  • a dohányzás
  • a rendszeres alkoholfogyasztás
  • a szélsőséges időjárási viszonyok
  • a külső

Az élvezeti szerek nem csak csökkentik a kollagén szintjét, hanem a meglévő kollagén szerkezetét is jelentősen roncsolják és öregítik. A kollagén öregedése alatt azt értjük, hogy vizet veszít, elveszti nedvességmegtartó képességét, feszességét. Csökken az ellenálló képessége a baktériumokkal szemben, megnő a vírusfertőzések kockázata.


Még a legegészségesebb életmód mellett is 40 éves kor körül elvész a szervezet kollagén állományának 30 %-a, 50 éves kor körül pedig már a 60 %-a.


A kollagén csökkenés okozza a bőr korral történő öregedését, rugalmasságának elvesztését, különböző bőrhibák megjelenését.

De az öregedés első jelei nemcsak a bőr szintjén érzékelhetőek. Minden aktivitás, amit eddig könnyedén végeztünk, az idő múlásával egyre fájdalmasabbá válik. Ez annak köszönhető, hogy a kollagén hiány következében legyengül a csontszerkezet, az izmok, inak és ízületek szövetei elernyednek. Egyszóval érezzük, hogy az öregedés folyamata elkezdődött.

 

Kollagén és a porc

ízület felépítése

A porc hasonlít a gumihoz, a csontok végein található, elsődleges funkciója az, hogy csökkentse a súrlódást az ízületek között. A kollagén a porcok egyik legfontosabb alkotó eleme, 67% – át alkotja a porcoknak, zselés anyagával hálószerűen védelmezi és táplálja azokat.

A kollagén elsősorban az ízületek stabilitását biztosító ízületi szalagok és ízületi tok rugalmasságát, ellenálló képességét, strapabíróságát biztosítja. A kollagén teszi elszakíthatatlanná az ínszalagokat is, amelyek az izmokat a csontokhoz rögzítik.

A térdben, csuklóban, gerincoszlopban rezgéscsillapító rostos korongok találhatók, melyek védik a csontokat a sérülésektől. A kollagén a rezgéscsillapító rostos korongok táplálója.

A fogak és a csontok csak úgy tudnak egészségesen kifejlődni, újraképződni, ha a testben lévő ásványi anyagok a kollagénnel egyesülnek, és együtt támogatják annak fejlődést.

 

A természetes kollagén pótlásról

Sokfajta kozmetikai termék létezik, melyek elsősorban a bőrünk szerkezetét hivatottak javítani. Azonban ez csak a jéghegy csúcsa. Hiába simább az arcbőrünk az arckrém hatására, ha testünk minden sejtje kollagénhiánytól szenved. Ahhoz, hogy egész testünk megfelelő mennyiségű kollagénhez jusson, a kollagént táplálékkal és étrend-kiegészítőkkel kell bejuttatni a szervezetünkbe. A felszívódása is sokkal jobb így, mint a bőrön keresztül.

  • Zöld levelű és élénk színű élelmiszerek fogyasztása segíti a kollagén termelődést. Pl. kelkáposzta, spenót, dinnye, sárgarépa, paprika, káposzta, citrus-félék, és minden magas C – vitamin tartalmú étel  – ezek napi fogyasztása fontos.
  • A zöld  tea szintén segít a kollagén stimulálásában.  Igyál naponta egy csészével. Az anyagcsere folyamatokat is támogatja.
  • A tojás szintén támogató hatású B-vitamin tartalma miatt.
  • A diót,  gabonaféléket (teljes kiőrlésű),  olíva olajat,  mákolajat is rendszeresen fogyaszd.
  • Lényeges vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek:  A-, B-, C-, D-, E-, szelén, cink, magnézium, vas, probiotikumok.
  • A megfelelő mennyiségű vízfogyasztás rendkívül fontos a hidratáltság miatt.
  • A szőlőmag-őrlemény és/vagy szőlő-magolaj is jótékonyan hat a kollagén megtartására, illetve termelődésére.

 

Kollagén Kapszula

Kollagén kapszulaHa táplálkozásunk nem elegendő a megfelelő mennyiségű kollagén termelődéshez, hívjuk segítségül a kollagén kapszulákat. 40 éves kor körül már érdemes legalább félévente egy kúrát végezni.

Szedjünk napi 2 kollagén kapszulát a tömörebb és rugalmasabb bőr, a kevesebb ránc és a jó közérzet érdekében! A C-vitamin szerepe a kollagén szintézise szempontjából is elengedhetetlen, ezért ne feledkezzünk meg a napi természetes és felszívódó C-vitamin bevitelről sem. Válasszunk olyan készítményt, amelyben nem csak a kollagén, hanem a C-vitamin is jelen van. Ezzel segíthetjük a kollagén beépülését.

 

 

Kollagén italporok

A modern étrend-kiegészítők közé tartoznak az állati eredetű kollagénből készített italporok, melyek lehetnek hal, marha és sertés kollagén eredetűek. Felszívódásuk és beépülésük hatékonyabb, mint a kapszuláké.

Egyes gyártók - mint például a Vitaking - termékeiben a fő hatóanyagon kívül olyan ásványi anyagok és vitaminok is megtalálhatóak, melyek nagyban segítik a kollagén hasznosulását és további támogatást nyújtanak az izmok, az ízületek és bőr rugalmasságának megőrzésében. Így például találhatunk benne C-vitamint és cinket is.

Különféle ízesítések közül válogathatunk, a gyümölcsös ízektől a vaníliásig. Ráadásul változatosan felhasználhatjuk. Belekeverhetjük a reggeli narancslevünkbe, hozzáadhatjuk a müzlinkhez, vagy joghurtba is tehetjük.

 

Neked ajánlom: Vitaking Peptan Kollagén italporok

Vitaking Peptan Kollagén italporok

Vitaking kollagén italporok

Szöllősi Adrienn

Felhasznált forrás: www.zoldujsag.hu


 

Kapcsolódó cikkek

Tartalomhoz tartozó címkék: Bőrápolás