Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü
Ön itt jár: > > >

Folsav

Folsav hatása

A folsav, más néven B9-vitamin, vagy M-vitamin, vízben oldódik. Ez jó hír abból a szempontból, hogy nem lehet túladagolni. Rossz hír viszont abból a szempontból, hogy a szervezet nem tudja nagy mennyiségben raktározni, ezért beviteléről napi szinten gondoskodni kell.

Folsav (B9-vitamin) kapszula

A folsav hatása

Más vitaminokkal együtt részt vesz a vörösvértestek képzésében, javítja a vas felszívódását. Elősegíti egyes aminosavak anyagcseréjét és a nukleinsavak szintézisét. Vérszegénységet eredményesen lehet vele kezelni, és hozzájárul a méhnyakrák, a mellrák és a vastagbélrák megelőzéséhez is.

  • Szükséges az agy, a vese, a köztiagy és pajzsmirigy megfelelő működéséhez
  • elsődleges szerepe van a DNS-szintézisben
  • fehérvérsejtek, vörösvértestek és a vérlemezkék képzésében
  • az aminosavak, és nukleinsavak anyagcseréjében
  • hozzájárul a gyomor-bélrendszer, és a szájnyálkahártya épségéhez
  • B12-vitaminnal együtt csökkenti az érelmeszesedés, szív-érrendszeri betegségek kockázatát.

 

A folsav hiánya

Az elégtelen folsav ellátottság születési rendellenességekhez vezethet, (pl. nyitott gerinc). Ezért is fontos, hogy a terhesség alatt a kismama elegendő folsavhoz jusson. Ha az étkezéssel ez nem lehetséges, érdemes étrend-kiegészítő formájában magunkhoz venni.

A folsavhiány első jelei:

  • fáradtság
  • nyugtalanság, csüggetegség
  • szorongás
  • alvászavar
  • az életöröm hiánya
  • szórakozottság, emlékezetgyöngeség
  • emésztési zavarok
  • nyelvgyulladás
  • gyulladás az ajkak nyálkahártyáján
  • korai őszülés
  • vérszegénység

 

Kinek van szüksége folsavpótlásra?

Várandós nőAz egészséges ember emésztési rendszerében a felvett folsavmolekulák fele kárba vész. Sok más körülmény is hozzájárul a folsav pusztulásához vagy kiválasztódásához, így például az alkoholfogyasztás, a gyógyszerszedés, a B12-vitamin hiánya, a fogamzásgátló pirulák, a májbetegségek stb.

Nagy mennyiségű C-vitamin rendszeres bevitele nyomán több folsav ürül a szervezetből, ezért érdemes a C-vitamin mellett folsavat is szedni.

Többletadag folsavra van szüksége annak, aki szeret hosszan napozni, vagy szoláriumba jár, mert a napsugár elégeti a folsavmolekulákat. Végül minden pajzsmirigytúltengéses embernek, vagyis mindenkinek, aki túl élénk, állandó izgalmi állapotban van, kiegészítő adag folsav jár. Áll ez a gyakran túlságosan aktív gyermekeinkre is, akik szüntelenül ficánkolnak, az energiáikat lehetetlen visszafogni, és ráadásul növő félben vannak.

A hányással vagy hasmenéssel járó betegségben a szervezet nagyon kevés folsavat tud hasznosítani. A folsav ugyanis biológiailag nem aktív. A bélfalunk hámsejtjei tartalmazzák azt az enzimet, amelynek segítségével a sejtek számára „fogyasztható” állapotúvá alakulnak a folsav molekulák. Tehát ha bélbetegségben szenvedünk, figyelni kell a folsavpótlásra!

Stresszes állapotban is rendkívül magas a folsav szükségletünk.

Terhesség alatt megnő a folsav szükséglet, hiszen a terhesség korai szakaszában a fejlődő embrió gerince csak folsav jelenlétében záródik le tökéletesen. A legtöbb terhes vitamin éppen ezért tartalmaz folsavat is.

 

Mennyi a folsav napi szükséges adagja?

A valódi napi szükséglet, amelyet a táplálékkal kell magunkhoz vennünk, körülbelül 0,4 mg. Egy esetleges hiány megelőzésére az anyagcsere-kutatók napi 0,6 mg elfogyasztását javasolják. Várandósok számára ajánlott folsav bevitel jóval magasabb: 0,6 mg - 0,8 mg között van.

 

A folsav természetes forrásai

Sárgarépa, sötétzöld levelű főzelékfélék, tök, bab, avokádó, sárgabarack, dinnye, tojássárgája, máj, teljes őrlésű búzaliszt.

 

A folsav tabletta előnyei

Swanson Folsav kapszulaA kutatások azt bizonyítják, hogy a mesterséges készítményekből, tehát az étrend-kiegészítőkből nagyobb arányban szívódik fel és jobban hasznosul a folsav, mint a természetes forrásokból. B12-vitaminnal együtt szedve tovább növelhető a felszívódási arány.

Érdemes azt is tudni, hogy a túl nagy folsav bevitel rontja a cink hasznosulását. Ezért ha étrend-kiegészítőként vesszük magunkhoz a folsavat, érdemes cinket is szednünk mellé.

Még jobb, ha olyan komplex készítményt választunk, amely a folsav mellett tartalmaz B12-vitamint és cinket is.

Érdekesség a folsavról

A folsav igazi örömforrás! A folsavnak nemcsak az egészségi állapotunk, hanem hangulatunk szempontjából is nagy jelentősége van. A folsav elengedhetetlen a szerotonin, a noradrenalin és a dopamin aktiválásához, melyek köztudottan szoros összefüggésben vannak az ember hangulatával.

A szerotonin az agyunkban és az idegrendszerünkben csillapító-megnyugtató, boldogító szerepet tölt be. A noradrenalin az aktív nappali örömgyártó, aki lelkesen vezet bennünket harcba a stresszproblémák ellen. Kutatások bizonyítják, hogy a folsav kedvezően hat a depresszióra, azáltal, hogy elősegíti a szerotonin és a dopamin termelését.

Kosárba

Felhasznált forrás: www.vitaminvadaszh.hu


Kapcsolódó cikkek

Tartalomhoz tartozó címkék: Vitamin ABC