Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

5 tipp csontritkulás ellen

A csontritkulás Magyarországon a lakosság 7-10%-át sújtja. A változás korában szinte minden harmadik nő és az időskorúak jelentős része szenved ebben a betegségben. Tévhit azonban, hogy ez női betegség. A csontritkulás éppen annyira a férfiak problémája, mint a nőké.

Csontritkulás

Mikor beszélünk csontritkulásról?

A csontritkulás (oszteoporózis) szó szerint azt jelenti, hogy "porózus csont". Akkor beszélünk róla, amikor a csontsűrűség arra a pontra csökken, hogy a csontok már nem elég erősek ahhoz, hogy tartsák a testet. A korai csontritkulást általában nem kíséri fájdalom vagy érezhető tünet, és csak az első törött csont lesz a figyelmeztető jele a problémának. Mivel a csontok fokozatosan gyengülnek, a hátfájás, a testmagasság csökkenése és a görnyedt testtartás is figyelmeztető jelek lehetnek.

Gyermek- és fiatalkorban a csontok folyamatos, ciklikus átalakulásban vannak. Az új csontszövetek felépítése és a régiek lebontása gyors és eközben a csonttömeg növekszik, mert a felépülés gyorsabb, mint a leépülés. Azonban ahogy a negyvenes éveinkbe lépünk, ez a folyamat lelassul és elkezdünk több csontszövetet veszíteni, mint amennyi újból keletkezik. Megfelelő karbantartás és néhány létfontosságú tápanyag hiányában hamar betegséggé fajulhat a csontjaink szegényes állapota.

 

Mit tehetünk a csontritkulás ellen?

 

1. Mérjünk - A csontritkulás mérése egyszerű, fájdalommentes és nem invazív.

Az orvosok számára több eszköz is rendelkezésre áll ehhez és már nagyon korai stádiumban észre tudják venni a csökkenést. A röntgen, az ultrahang és a CT is alkalmas a mérésre, és elsősorban a változást kell figyelni a két mérés közt eltelt időben.

 

2. Figyeld a hormonjaidat - Bár közismert a nők esetében az ösztrogénszint és a csontritkulás kapcsolata, a férfiak esetében is hasonló jeleket láthatunk.

A nők esetében a menopauza és a csontritkulás kezdete közt látványos egybeesés figyelhető meg. Amikor az ösztrogén szintje leesik, a csontvesztés az évi 1% körüli értékről mintegy 3%-ra növekszik, egyik évről a másikra. Bár később ez a romlás magától lelassul, de nem áll meg teljesen, és addigra elvesztik a teljes csonttömegük 35-50%-át.

A férfiak esetében a tesztoszteron hormon van kapcsolatban a csontsűrűség változásával. A korosodás során először ez csökken, majd ezt követi az ösztrogén csökkenése és onnantól a folyamat hasonlóan zajlik, mint a nőknél. Egyes kutatók szerint a tesztoszteron szint fenntartása védelmet jelent a férfiak csontritkulásával szemben.


3. pH egyensúly
 
- A táplálkozásunk felborult pH egyensúlya az egyik legfontosabb kezelendő probléma a csontritkulás megelőzésében és kezelésében.

Az acidózisnak, a test szöveteinek savas irányba tolódásának számos oka van. Szerepet játszik ebben a stressz, a környezetszennyezés, a sav-termelő élelmiszerek fogyasztása. Ezek együttesen folyamatos sav-kiegyensúlyozásra kényszerítik a szervezetünket. Mivel a sejtjeink enyhén lúgos környezetet kívánnak, a szervezetünk szabályzó rendszere mindent megtesz annak érdekében, hogy ezt biztosítsa. Amennyiben savasító hatás éri, a csontokat sem kíméli és kalciumot von ki belőlük a súlyosabb probléma kivédése érdekében.

A leghatékonyabb módszer a romboló elsavasodás megelőzésére a megfelelő étrendi összeállítás. A 60%-ban lúgosító hatású ételek fogyasztása és a savképző ételek 40% alatt tartása elegendő ehhez. A magyar étrend azonban ennek nem felel meg ma már. Alig esznek zöldséget és gyümölcsöt az emberek. A tészták, a burgonya, a rizs, a hús, a sajt, a tej, mind-mind savas elemekre bomlanak az emésztés során. Minden étkezéshez szükséges lenne lúgosító zöldséget fogyasztani.

  Ételek csontritkulás ellen

 

4. Életvitel - Talán ez a legfontosabb kulcs, ami a megoldáshoz vezet. A mozgásszegény életmód, a dohányzás, az alkoholfogyasztás mind csökkentik a csontképződést és zavarják a kalcium felszívódást.

Mindössze napi 10-15 perc megerőltető testmozgás elegendő a csontvesztés megállításához. Az izmokat fájdalomig feszítő súlyzós edzés és az egyszerűbb gyakorlatok (mint kerékpározás, gyaloglás) kombinációja adja a legjobb eredményt. Amennyiben ez a szabad levegőn végzett gyakorlat, az még jobban növeli a hatékonyságot.

 

5. Magnézium, D-vitamin, K-vitamin - Pár létfontosságú tápanyag hiánya rontja a csontok állapotát.

Több publikáció is megjelent, melybekben a csontritkulás elsődleges okaként nem az elégtelen kalcium fogyasztást, hanem a D-vitamin és a k2-vitamin hiányát jelölték meg.

Amire mindenkinek szüksége van már 40 éves kor körül, az a magnézium (lehetőleg citrát formában), a K2-vitamin és a D-vitamin. Ez a hármas biztosítja a csontok és a fogak védelmét. Kalcium van az étrendünkben bőségesen.

Ha hosszú távon a kalciumot megnöveli valaki és a magnéziumot nem, akkor első tünetként a reggeli izomgörcsök jelentkeznek. Ez hamar kezelhető egy marék magnéziummal. Rosszabb esetben nem a vádli görcsöl be, hanem a szívizmok. Ha kalcium tartalmú étrend-kiegészítőt fogyasztasz, figyelj rá, hogy legyen benne legalább fele annyi magnézium is.

Itthon számtalanszor írnak fel terápiás mennyiségben kalciumot és nem hívják fel a figyelmét a páciensnek, hogy szedjen vele magnéziumot is, mert 2 héten belül tapasztalni fogja az izomgörcsöket. Néhány embernek pedig jobban felszívódik a kalcium az emésztés során, mint a magnézium, és emiatt alakul ki aránytalanság.

Szinte elvétve van kalcium hiánya valakinek, ha naponta háromszor étkezik. A magnézium, a folsav, a D-vitamin és a K-vitamin hiányzik az étrendből. Ezért gyengék a csontok, a lyukasak a fogak és görcsölnek az izmok.

A csontritkulás egy sajnálatos mellékhatása az öregedésnek, de nem feltétlenül kell ennek bekövetkeznie. Némi tudatossággal megelőzhető az életminőség romlása. Soha nem késő átvenni az irányítást a saját életminőséged és egészséged felett.

Felhasznált forrás: www.vitaminkiraly.hu, www.tenyek-tevhitek.hu


Kapcsolódó cikkek

Tartalomhoz tartozó címkék: Egészségtippek